Skynda långsamt!

Tid och tålamod kan man aldrig ha för mycket av när man rider och utbildar hästar! Jag vet att jag har skrivit om detta förut men det tåls nog att upprepas!
 
Jag upplever att många har väldigt bråttom med sina hästar, det ska gå snabbt att rida in, snabbt att tränas upp, man ska tävla direkt och snabbt upp i klasserna. Efter skador och vila ska hästarna snabbt i gång och oavsett vad man gör ska det gå fort att få resultat. Men det fungerar inte så med hästar! Det tar tid att lära sig rida, och att göra det bra, och lära sig häst -ett helt liv ungefär! Det tar tid att utbilda en häst, utbildningen och utvecklingen pågår ju egentligen hela hästens liv och är en ständig process. Om man dessutom ska skola om eller ändra på en felaktig utbildning eller ridning så tar det ju ännu längre tid. Att bygga upp och träna upp en häst fysiskt tar lång tid, att muskla en häst tar 3-6 månader och att stärka upp leder, senor och ligament tar ännu längre tid och inte går det att skynda på den processen heller! Vill man ha en häst som håller så måste det få ta tid! 
 
Man måste se hästens utveckling långsiktigt och som ett långtidsprojekt. Det gäller att tänka att varje bit man jobbar med är en viktigt del i hästens pussel och måste hmna på rätt plats hur liten den än må vara. Med det vill jag ge förståelse till att man i bland måste lägga ner ganska mycket jobb på vissa saker som kan kännas onödigt och jobbigt men som är en viktig pusselbit eller ett trappsteg på vägen. Jag upplever att många ryttare tappar tålamodet, blir besvikna eller uppgivna när saker de testar på lektionerna inte fungerar direkt, men om man tänker på hur lång hästens utbildning och utveckling är så vore det ju väldigt konstigt om allt alltid skulle fungera direkt, eller hur?
 
Försök att se varje bit av utbildningen som ett steg på vägen, även om det bara är myrsteg. Och försök vara så pass påläst, eller fråga din tränare, att du kan förstå hur det hänger i hop och var i processen du är. Med det menar jag att din ridlärare eller tränare har säkert en plan, även om den kan vra svår att förstå i bland. Till exempel så kanske du får träna att rida hästen rak som förberedelse för böjning, låter kanske märkligt men är fullt logiskt om man tänker efter. Ha själv en plan för din häst med små steg och mål att jobba mot. 
 
En häst som fått mycket tid och tålamod från mig är Szum! Är nog många som undrat varför det tagit så lång tid och tyckt att jag är lite knäpp (vilket jag kanske är också). Jag tror absolut att jag hade kunnat skynda på inridningen men jag har valt att ge honom mycket tid, och jag tror jag kommer få igen det sen. Vi har ju i princip skrittat hela vintern men det har gjort att han har slappnat av och varvat ner, dessutom har han fått en chans att börja bygga upp kroppen. Är nog rätt lätt att ta en sån häst som är väldigt stor, med lite halvdålig koorination för snabbt, men här har han verkligen fått möjlighet att bygga upp grunden. Han behöver mycket tid, han kräver mycket tålamod, och han kommer även kräva det i fortsättningen, men det är en häst jag tror på och som jag tror är värd att lägga tiden på. Alltså fortsätter vi skynda långsamt!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0