Slut som artist!

Är helt slut som artist efter en heldag i ridhuset! Jag och Malin åkte dit med Szum och OIiven för att löshoppa och rida. Det började med att Szum testade om det verkligen var nödvändigt att åka i väg i dag, efter lite övertalning så förstod han att det faktiskt var så, tog ingen jättetid, kanske 20 min, men jag vill ha lättlastade hästar så det måste tränas bort!
 
Vi var bara tre stycken som löshoppade, men det går fint att löshoppa fast man bara är tre stycken om man har bra folk och lite vana hästar. Så var det i dag så det gick riktigt bra. Först ut var islänningen som varit med några gånger, den hoppade riktigt bra i början med fina språng men blev sedan trött och lite feg när det blev sörre och tvekade. Oliven hoppade som vanligt lätt och enkelt men var inte riktigt lika fin som sist, han fick göra några språng på 1,25 m och sen gav vi oss. Szum var lite lugnare och mer koncentrerad än tidigare, de sista sprången i dag var faktiskt rätt bra. Han hoppade 1,15m men han är fortfarande väldigt obalanserad och i framvikt, men det kommer nog!
 
Sen hoppade Malin lite för mig, dom har ju haft lite vila så vi körde i gångsättnigsövningar med mycket svängar och vändningar, Oliven såg riktigt fin ut på slutet! Efter det obligatoriska och viktiga fikat så åkte jag lite på Szum. Jag jobbadehonom från marken först och sen skrittade jag lite, och några travmeter blev det också. Han var oväntat lugn och avspänd så nästa gång ska jag rida lite mer, och lite bättre..
 
Hem ville Szum i alla fall och klev på nästan direkt, hemresan gick bra men när Malin och jag skulle köra upp bilarna på gården efter avlastning så strulade det en del. Bromsarna på mitt släp låste sig när jag skulle backa nerför min avfart, så släpet vek sig och jag fastnade tvärs över vägen, dessutom blev Malins bil strömlös så ett tag ville man mest lägga sig i en snödriva och hoppas på hjälp från ovan. Men Malins bil återhämtade sig och startade igen, och vi lyckades vrida mitt släp för hand (med hjälp av två vedträn) så jag sen kunde backa och vända. 
 
Nu är jag trött och sliten, och väntar med att rida och göra nytta tills i morgon!
 
Malin och Oliven innan deras löshoppning!
 
Jag och Szum! Visst ser jag rätt liten ut bredvid?
 
Szumridning! Är nog första bilderna när jag rider på honom, tog bara några månader...
 
 
Skritt...
 
Om någon funderar så har jag en graman på honom. Det är inget jag brukar rida med och speciellt inte på unga hästar, men det har ju varit lite speciellt med denna häst och de som har sett hur han betett sig framförallt i tömkörningen förstår nog varför jag vill ha en nödbroms och något som stabiliserar. Även om jag tycker att målet ska vara att rida hästarna utan hjälptyglar och konstiga bett så fär man i bland under perioder ta hjälp av det. Men jag anser givetvis att det endast ska användas av rutinerade ryttare. Vad tänker ni om det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0