Störningsmoment!

Härlig vinterdag med sol och massa ridning! 
 
Började med Peppe. Jobbade även i dag med markövningarna och i dag var hen mer med på noterna även om han stannde någon gång i dag med, men hans "protester" är ju inte i närheten av de som Szum kan göra. Sen longerade jag några minuter inspänd i båda varv. Vill värma upp honom och få i gång traven bra innan jag satt upp. När jag red sedan blev det ju givetvis ett ridpass som gick ut mycket på att känna efter, travade över bommar, red lite övergångar och så. Tyckte det gick bra, det har givetvis hänt mycket sen han var här sist men det finns fortfarande mycket kvar att jobba med! Sen red jag Taggen som i dag fick skritta ut en sväng i skogen för att sedan trava och galoppera rätt mycket på våran slinga, det gick riktigt bra i dag och han galopperade väldigt bra framåt. 
 
På eftermiddan kom Linda och följde med mig ut, hon red Räkan och jag Szum. Det började lite rörigt, grannen körde motorsåg precis nedanför vägen och Szum var lite spänd, och även Räkan skulle det visa sig. Direkt när jag satt upp var han lite okontaktbar och backade och gick runt innan vi hittade kontakten och kunde börja rida. När vi kom runt hörnet på boxarna så hördes motorsågen mer och när vi skulle svänga in på stigen så tog Szum ett skutt över plogkanten (och nästan på Räkan) och drog i väg en bit. Jag fick stopp rätt snabbt, och när jag sedan tittar bakåt på Räkan så har hon backat och är tillbaka på vägen igen! Hon blev nog rädd när Szum kom farandes och Linda fick fullt upp med att få henne att gå åt rätt håll igen. Szum stod dock lugnt och väntade, utan att bli stressad av Räkans stökande, och agerade till och med lite draghjälp åt henne. Vem var det som skulle stötta vem? Resten av turen gick bra, vi träffade på ett rådjur och lite spänd var nog Szum men han skötte sig bra, en minitravsträcka hann vi med också. Nu vet jag att han klarar lite störningsmoment i alla fall.
 
Peppe innan ridningen i dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0