Longering!

Underbart väder i dag med! Fast jag har ju fått njuta av vädret inne på Ica... 
 
I kväll var det dags att smyga i gång arbete med Peppe med lite longering, jag ville checka av lydnaden och kolla lite hur han rör sig och beter sig. Och redan när jag gjorde i ordning honom så märkte jag att i mycket är sig lik, även om han självklart utvecklats och mognat. Till exempel tog det inte många sekunder innan longerlinan var i munnen, och jag mindes direkt att han brukade tugga på allt (typsikt valpig unghäst), däremot tränsningen som i bland kunde vara besvärlig i somras gick som en dans i dag. Och han är ju överlag så himla trevlig att hantera!
 
När vi kom upp på banan avslutade Malin sin longering av Oliven och gick ner, det kan ju vara ett störningsmoment för unghästarna och i somras var Peppe väldigt beroende av de andra hästarna, i dag märkte han knappt att Oliven gick! Jag började med att arbeta honom från marken på samma sätt som jag jobbat Szum, dvs ha hästen på en liten volt i skritt runt mig med hästen lite böjd i innersidan, och göra halter och ryggningar. Peppe tyckte det var lite jobbigt, säkert beroende på att det var något nytt och han inte riktigt förstod vad jag ville, sen är de här små volterna jobbiga för de unga hästarna, speciellt de som är stora och har svårt att hålla reda på kroppen. Kommer i håg hur Szum betedde sig när jag började med detta på honom, bocksprång och sparkar så nog kan det vara väldigt jobbigt, inte minst för huvudet på dom.
 
Sen longerade jag honom inspänd i alla gångarter, och det gick fint föruyom lite bus i höger galoppen. Korta stunder glimmar han verkligen till och man ser vilken fin häst det finns där som ska plockas fram. Ska bli jätteroligt att fortsätta jobbet med honom, efter dagens jobb känns det som vi ska fokusera på styrka, mer påskjut i bakbenen och påbörja lite böjning i sidorna, och sen är givetvis galopparbetet prioriterat. Ni följer givetvis jobbet med honom här på bloggen.
 
Longering i somras!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0