Det gäller att ta chansen när den kommer!

I dag red jag en nordis åt en kund, jag har ridit honom under hösten och vintern och när vi började i höstas var han ganska stressad och arbetade inte alls som jag ville. Efterhand har han bara blivit trevligare och roligare att rida, men galoppen har vi inte riktigt tagit tag i. Från börja ville ajg ha honom lite mer avspänd, lugnare och starkare i kroppen innan jag började med galoppen. Sen har det inte alltid varit underlag föra att galoppera oskodd heller. Vi hade börjat prata om att det var dags för galoppen men inget mer. Så i dag när jag red så gjorde ajg lite tempoväxlingar och känner då att han är nära galopp, så jag driver på lite till och han faller över i galopp! Det gick verkoligen jättebra och galoppen var mycket bättre än jag hade förväntat mig. Det slutade med att jag galopperade flera varv i båfa galopperna, mycket nöjd! 
 
Det gäller verkligen att utnyttja de lägen som man får, både med de yngre hästarna och de äldre.Känner man att hästarna bjuder för tex. galopp så passa på, mycket bättre än att man innan bestämmer att i dag så ska vi minsann galoppera. Även om man i bland kan behöva bestämma sig för saker också, men det är en annan historia. Det är ofta så med unghästarna,  jag kanske inte alls hade planerat att galoppera, hoppa någon stock eller rida skänkelvikning, men så kännner man att det är ett bra läge och då gäller det att passa på!
 
Här är en länk till när vi galopperade i dag!
http://youtu.be/IgQbbGthnhk

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0