Fantastiska Kyra!

Då ska jag försöka sammanfatta Kyraclinicen! Jag hade höga förväntningar på den, och jag är väldigt kräsen på clinics både vad det gäller upplägg och innehåll.
 
Kyra ÄR fantastisk och jag är jätteglad att jag fick vara med och uppleva en clinic med henne. Men jag tycker inte att upplägget var riktigt bra. Temat var "Recept på samling", det höll hon bra på förmiddagen men efter lunchen pratade hon väldigt lite om samling även om de hästarna verkligne kunde samla sig. Det jag är mest kritisk till är att det var alldels för många ekipage och hästar. Visst det är roligt att se många fina hästar (fast så fina var inte hästarna faktiskt...) men jag tycker det blev rörigt och stressigt. Hade hellre haft färre hästar som hon hade kunnat jobba längre med, nu blev det även så att flera ekipage fick jobba med samma sak. Om jag minns rätt var det 10 ekipage, varav hon satt upp på två av hästarna. Hon började på ett spännande sätt genom att ha både en unghäst, en jättefin 4 åring, och en grand pri häst inne på banan samtidigt, intressant att se skillnad mellan samling och arbete på dessa två men jag hade gärna sett mer av dom.
 
Men förutom upplägget var det bra! Kyra har underbara jämförelser, hon är noggrann med sitsen och det blev en enorm skillnad på första hästen hon satt upp på så nog kan hon rida! Hon ändrade små detaljer i ryttarnas sits och vips så rörde sig hästarna helt annorlunda, så roligt att se! Själv satt hon upp på en häst som såg rätt pinnig och tråkig ut i steget (och rätt lik Räkan faktiskt, inte bästa eteriören men bra inställning), efter att hon hade arbetat hästen i en 10 minuter så började den böja på sin raka bakben och röra sig med schwung! Makalöst att se, bra ridning är som magi! 
 
Sen är det ju självklart alltid inspirerande att se fina hästar och ekipage på grand prixnivå, även om det är långt dit ännu för mig. Kyra påpekade flera gånger vikten av att alltid veta vart man var på väg, målet, och att alla ryttare och hästar skulle utbildas som om målet var grand prix. Detta för att få en korrekt grundridning, dessutom ger det en bättre, roligare och säkrare ridning även om ryttaren i framtiden bara vill rida i skogen. Och för de ryttare som kommer upp på de nivåerna underlättar det enorm att ha lärt sig rätt från början. För Kyra ser på det som att allt sitter i hop, tex. en bakdelsvändning är en förberedelse för galopppiruett, att minska traven är en början på piaff osv. Jag gillar den tanken, att vi ska utbilda alla ryttare, från att de kliver in på ridskolan första gången, med tanke på att de i framtiden ska rida grand prix oh vi ska utbilda alla hästar med målet att de ska gå grand prix!
 
Kyra sa många kloka ord, tex. är hennes jämförelse med jordgubbssylt oslagbar. Du kan inte förklara för någon som aldrig ätit jordgubbssylt hus det smakar, du kan förklara runt omkring, ungefär hur det smakar och vad det liknar, men exakt hur det smakar vet man inte förrän man smakat. Samma sak med ridning, du kan inte beskriva känslan utan den måste upplevas! När man har upplevt känslan, tex av hur det känns när häste går på tygeln,tar stöd eller gör ett rent byte, är det lättare att veta när man är på rätt väg och närmar sig, men hur ska man veta när man är nära när man inte vet vad amn letar efter? Man måste smaka på sylten för att veta hur den smakar!
 
Det var sjukt mycket folk på clinicen, långa köer till allt och det gick inte ens at gå på toaletten i lunchpausen pga alla köer. Lite opraktiskt kan jag tycka... Överlag dock en riktigt bra dag och nu är jag sjukt ridsugen, ska bara jobba på Ica nu sen så blir det ridning! Och får ni chansen att se Kyra -ta den, hon är fantastisk!
 
 
Ett vintrigt Strömsholm!
 
Det var bilar och folk överallt, här stallplan!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0