Förberedande uppsittningsövningar!

Jag har skrivit om detta förut men det är säkert någon som missat. Innan jag börjar hänga och sitta på unghästarna så förbereder jag dom med lite övningar förutom att jag longerar med stigbyglarna nere. Jag klappar dom på sadeln och på kroppen, står vid sidan och viftar med armarna, hoppar vid sidan och till slut både hoppar och viftar på armarna samtidigt. Allt görs från båda sidor, ofta regerar hästarna lite när man gör det på "fel"sida, alltså höger där dom inte är lika van att man är. Det ser lite tokigt ut när man står och hoppar och viftar, och hästarna brukar kolla på en som om man vore helt korkad! 
 
När det fungerar så börjar jag med pallträning. Jag använder pall direkt för att det är enklast när det bara är jag och Malin (hon kan ju inte både kasta upp mig och ha koll på hästen) och för att jag använder pall på alla hästar sen. Viktigt att man har en pall som hästen inte kan fastna i om den skulle trampa på pallen. I dag kunde jag inte bara ställa Cadde vid pallen utan även luta mig över honom och prova sätta foten i stigbygeln! Nu är det dags att börja hänga och sitta på honom!
 
Pallträning!
Här lutar jag mig över honom och rör på stigbygeln på höger sida!
 
Närbild!
 
Foten i stigbygeln! Nog ser Cadde väldigt cool ut?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0