Tips från Jens!

Ett litet tips från lördagens clinic för Jens Fredricsson, det är ju så med clinics att förutom inspiration och träningssug så får man ju även tips och nya inputs. Här kommer ett litet som jag tagit till mig!
 
Jens jobbade i uppvärmnngen med att flytta hästarna för att lossa dom i bogarna, bland annat på sepentiner. Det tycker även jag är en bra övning, att försöka flytta framdelen för att komma åt bogarna och få hästarn mer loss där. Jens gjortde det väldigt enkelt, han sa: ställ hästen i nacken, lägg till innerskänkeln och trampa i ytterstigbygeln!
 
Testade det lite i dag, och det fungerade ypperligt. Det är ju egentligen logiskt, och du får mycket bättre position om du trampar i ytterstigbygeln. Jag försökte tänka att man öppnar upp åt yttersidan genom att trampa i ytterstigbugeln och släppa ytterknäet lite från sadeln. Lät även några av mina elever testa i dag, och även de höll med om att det fungerade bra!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0