Spänt värre!

Det känns som jag fått en överdos av spända hästar i dag! Började redan i morse nä jag tömkörde Szum. Höll till nere vid vägen där jag inte varit sen han var som stökigast, och det började bra då han kunde skritta två varv på volten direkt. Men sen skruvade han upp sig och jag fick jobba sen stund innan jag återigen kunde ha honom i skritt. När det kändes som han spänt av lite jobbade jag lite trav, men märkte att han spände upp sig igen, så det var bara att försöka få honom att varva ner igen och hitta skritten. Då börjar Taggen raca omkring i hagen uppe på gården, Szum blev av detta blockerad och väldigt svår att nå. Jag  fick jobba en bra stund innan jag åter fick kontakt och skritt. Först fick jag jobba honom i trav en stund så han gick fram och inte stannade och tittade upp mot gården hela tiden, när det fungerade så jobbade jag med att få honom att skritta. Låter ju enkelt, men jag kan lova att det är väldigt tålamodsprövande! Han slappnade inte av helt i dag, men jag får försöka vara nöjd med att jag faktiskt kommer åt honom i de lägena och kan jobba honom.
 
Sen var det dags att åka till ridhuset, jag hade med mig Orvar och Räkan och Malin hade såklart Oliven. Jag började att rida Orvar. Han var lite spänd, och för dagen lite småbusig, men han skötte sig bra. Vi fick till tre galopper och hoppade en hel del, så nu har han både hoppat oxer och en enkel bana! Väldigt lågt såklart men bra träning för honom som är lite "tittig". Räkan var spänd, väldigt spänd... Gick ganska bra när jag började även om jag kände direkt att hon spände emot och inte alls var loss. När jag hade galopperat en stund kom första "expolsionen", då sparkade hon in i väggen så även Oliven for i luften! När jag började hoppa, på volt över ett lågt räcke, så kändes det riktigt bra i höger varv och jag kände mig hoppfull. Men när jag bytte till vänster spände hon till igen och det blev en del skutt och grejer efter hindret. Hoppade några språng tills jag kände att vi kunde hoppa det lilla hindret utan efterföljande språng sen gav jag mig. Men nu hade hon laddat upp sig rejält och for i luften flera gånger när jag försökte trava ner! Det är verkligen inte roligt när dom beter sig så, Räkan har ju varit lite så här förut men det är ju många år sedan nu! Inser att jag har lite jobb framför mig för att hitta tillbaka till "gamla" harmoniska Räkan!
 
Tömkörde även en häst åt en kund, det gick i alla fall rätt bra -förutom ett litet ryck hästen fick, och sen åkte vi hem igen. Hade tänkt rida Taggen på kvällen, men som ni vet så är även
 
han väldigt laddad och frustrerad just nu. Kände efter dagen ingen lust alls att bege mig ut i mörkret med nästa galning så jag har tagit ett kanske oväntat beslut.  När hästarna är stökiga brukar man ju försöka jobba och rida dom mer, men jag tänker ställa av Taggen ett tag. Om det blir några dagar eller flera veckor får jag se, det kan faktiskt vara bra med ett brejk för hästarna när det inte fungerar. Och eftersom han redan är stökig behöver jag ju inte orora mig för att han ska bli överpigg, för det är han ju redan. Jag hoppas i stället att han tvärtom ska varav ner lite, och att underlaget ska bli bättre för att rida lite mer riktigt! Vad tror ni om det? Låter det tokigt?
 
Orvar!
 

Kommentarer
Postat av: Monica

Fina duktiga Orvar :)Tror du det blir någon hopphäst av honom?

Svar: Det är svårt att säga än, jag tror han kommer hoppa mycket bättre när man kan börja hoppa i galopp och man får bättre flyt och bjudning. Men galoppen är inte tillräckligt stark ännu, och han måste titta av sig lite först nu i början, men till att hoppa på lite lägre nivå tror jag absolut -för han verkar gilla det!.
Pernilla Engström

2012-11-22 @ 22:17:41
URL: http://www.furstegarden.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0