Galoppprogrammet!

Galoppprogrammet är egentligen ett rehabliteringsprogram för hästar som varit skadade, utvecklat av veterinär Åsa Frykman i Mantorp.Jag har skrivit om det förut här på bloggen men jag tror det kan vara dags för en repetion. Jag har använt det mycket på Räkan, och även min förra häst Zazza, för att få ordning på hennes rygg efter den krånglat men även för att bygga upp henne och få bättre bjudning. Galoppprogrammet kan även användas som konditionsträning eller för att förbättra galoppen. Nu är tanken att Räkan ska få gå det en del för att hon ska få ordning på kroppen och alla spänningar efter hovbölderna, och för att hon ska komma i form igen.
 
Galoppprogrammet är alltså tänkt för hästar som ska sättas i gång efter en skada eller behandling, det är ett tufft i gångsättningsprogram och det finns delade åsikter om det. Jag har sett flera hästar som varit mer eller mindre utdömd men som fungerat som rid och tävlingshästar efter de jobbats efter detta. Det går ut på att man rider galoppintervaller, 3 min galoppintervaller med ½-1 min skritt mellan, 2-3 per galopp. Skritta fram och skritta av, dock inget travarbete eller annat jobb. Dagen efte ska hästen vila! I grunden rids det i lätt sits med lös yttertygel och stöd på inner tygeln, men kan även ridas ute i skogen (bra underlag krävs) och till viss del även som dressyrjobb. Kan även användas under longering. Tanken är att hästen ska hitta sin egen balans och bygga upp kroppen så den blir stark och därmed hållbar.
 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0