Dressyrtävling

I dag var det ju klubbtävling i dressyr i Ammer. Jag var rätt taggad och åkte i väg med två någolunda välborstade och knoppade hästar. Först ut var Corran som skulle gå LC:1. Hon var rätt uppspelt när vi lastade ur henne och började gå runt. Men efter att ha longerat några varv så lugnade hon sig och jag kunde sitta upp och rida fram. Väl inne i ridhuset så var hon mycket mer avspänd än vad jag hade väntat mig, inte ett dugg brydd över läktaren eller publiken. Däremot kändes det lite som luften gick ur henne något i programmet, hon blev lite stark och bakom hand. Vi hade några missar som galoppinslag i travökningen (jag satsade lite för mycket), ett byte i vänster galopp och en fel fattning i höger. Men med tanke på hur grön hon är i dessa sammanhang kan man ju inte vara annat än nöjd!

Sen var det Räkans tur, hon skulle gå LB:2. Började värma alldeles för tidigt, speciellt som hon kändes som bäst efter 20-25 min, så innan det var dags så hade Räkan hunnit bli lite less. Travprogrammet kändes helt okej, faktiskt nästan bra och jag hann tänka att detta blir nog ganska bra, lagom tills hon tvärnitade i galoppen! Hon drog på en tvärnit i båda galopperna. Det är inte okej!! Vi klarade inte av vårat mål på 60% utan landade på 58%, och jag är inte nöjd med galoppen. Men jag vet att hon kan göra så, speciellt på våren blir hon lätt lite stoig och istadig, och jag tror det hade gått bättre med kortare framridning.

En träning för Malin hann jag även med innan kvällen, hemma är det mjukt och blött nu så hon red på en vändplan i stället. Alla sätt är bra, och det är bara fantasin som sätter gränserna!

Nu är det bara att natta hästar och sen ladda om, det som gäller är att träna mer och träna bättre till nästa tävling! Då jäklar!


Inga rosetter i dag, och vi nådde inte våra mål men nu är det bara att ta nya tag och träna vidare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0