Urblåst!

Det var samma väder i dag som igår, rejäl blåst! Men i kväll klädde jag mig lite bättre så det blev två dressyrpass efter jobbet utan att jag frös i alla fall. Red Corran först, inte riktigt nöjd då jag inte tyckte jag fick fram henne tillräckligt bra. Och sedan red jag Räkan, hon var lite seg i början men fin på slutet. Vi jobbade mycket med att öka och minska volten i galopp.

Jag använder mig mycket av att minska-öka voltstorleken på mina lektioner, även om det för många räcker att jobba med i skritt och trav i början. Det är ett utmärkt sätt att få kontroll på inner och yttersidan, och att det verkligen är ryttaren som väljer vägen. Man får akta så inte hästen ramlar in eller ut, och att den blir för rak i innersidan när man minskar volten eller skjuter ut ytterbogen när man ökar den. Med Räkan var målet att komma åt bakbenen i galoppen så jag tänkte lite tagen bakdel när jag minskade volten, och flyttade ut bakdelen när jag ökade volten.

Efter ridningen kände jag mig rejält urblåst! Blir skönt att krypa upp i soffan med Ridsport nu!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0