Annelieträning!

I dag har det varit en lång dag, brukar ju bli så när det är dags för träning! Min dag började med att rida Corran, provade en ny sadel på henne, en dressyrsadel, som tyvärr inte låg riktigt hundra. Man kan ju har många åsikter om att longera hästen innan ridpasset men om jag longerar Corran några minuter innan jag rider dressyr så går hon fram mycket bättre sen. Gjorde så i dag och jag tycker att jag hade bättre trav på henne i dag än jag haft på länge på banan. Sen var det Tottes tur. Han fick gå en proemnad i dag, Malin ledde och vi gick en sväng längs vägen, han tyckte nog att det var lite spännande men det gick bra!

Så var det dags att åka till Ammer för dressyrträning för Annelie, även Malin skulle åka med Oliver. Dock hade inte Oliver några planer på att åka.. Han kan ju var lite besvärlig att lasta, även om det gått bra många gånger också, men det gjorde det inte i dag! Men efter en hel del övertalning, en halsrem och hjälp av Nisse (grannen ni vet!) så kom han på plats. Jag var lite orolig för lastningen i Ammer eftersom vi inte hade någon Nisse att få hjälp av där, men det gick bra då med, dock även då efter lite övertalning och halsrem..

Själva träningen gick riktigt bra med Räkan. Annelie tyckte att det var bästa gången med Räkan, och jag tyckte också hon kändes fin. Tycker att jag stundtals fick till riktigt bra trav och galopp, även om det givetvis kom vissa små (och stora) protester från henne. Men hon försökte ju inte sparka på Annelie i dag i alla fall som hon provade sist..

Nu är jag rejält trött efter en lång dag, är väl dags att börja laga middag nu..



Kommentarer
Postat av: Julia

Hur använder ni halsremmen vid lastning? *Nyfiken

2012-01-23 @ 08:09:47
Postat av: Nilla

Julia: Eftersom Malins häst kastade sig ut ur transporten (han är inte rädd och är van att åka)och man inte har en chans att hålla fast dom då och han gjorde det upprepade gånger som ett mönster. För att få stopp på detta satte vi halsrem och ett rep runt bommen, när han stod stilla eller gick framåt fanns inget tryck men när han kastade sig bakåt tog det stopp. Halsremmen håller och trycket kommer inte direkt bakom öronen. Det är ingen metod jag brukar börja med men det är väldigt effektivt på de hästar som beter sig som Malins, och det brukar bara behövas göras någon gång innan de lärt sig.

2012-01-23 @ 19:06:54
URL: http://nillashast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0