Inställt pga kyla!

Då har vi kommit till den tiden på året då det är svårt att planera lektionsdagar pga av kylan. I dag var det -22 grader 8och ännu lite kallare dit jag skulle) så det kändes inte så aktuellt att ha lektion utomhus så det blev inställt. Här hemma har det också gått på halvfart. Jag har ridit Räkan och Orvar och däremellan pysslat inomhus.
 
Båda hästarna fick gå ett lätt dressyrpass, mest lite jogging för att dom inte skulle bli för svettiga, på ungefär en halvtimme var. Jag frös inget alls när jag red så det var skönt. Räkan var superspänd när jag började, inget konstigt då hon ju varit spänd länge och kylan samt fyra dagars vila med tappsko knappast gör saken bättre. När vi började gick hon med så korta steg att en shettis nog hade tagit längre kliv, men efter en stunds jobb med syfte att stretcha ut och rida lång och låg i formen så travade hon normala travsteg och hade slappnat av. Orvar var jättefin, kändes mjuk och gick undan bra för innerskänkeln, och då blir formen bra. Han är en riktig pärla!, och ger en jättefin ridkänsla!
 
Det är lite extra stök med hästarna när det är kallt. Jag vattnar dom med varmt vatten flera gånger varje dag och i dag fick Räkan ett extra ylletäcke under sitt täcke eftersom hon var så spänd i ryggen. De äter ju extra mycket när det är så här kallt, det i kombination med att ingen vill köra traktor till mig för att köra ut bal ställer till det lite i kylan. jag vill ju verkligen inte att de blir utan mat när det är kallt. Men det finns som tur var lösningar till allt. Jag hade, förutseende nog, ställt nägra balar nära hagarna och i kväll fick jag hjälp av snälla (och starka) grannar att rulla ut en bal i lösdriften. Så nu sover jag lugnt i natt med!
 
Mat vill pållana ha när det är kallt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0