Dressyrlek!

Efter att Peppe hade åkt hem så red jag Cornelis. Började först med att skritta ut en sväng i skogen, styrde lite runt träd och gick över stockar. Jag tycker det är en bra början på ridpasset, eftersom hästarna kommer i gång i kroppen och hjärnan och gör ofta så. Sen red jagdressyr här hemma. Jobbade med volter i olika storlekar, traven och formen.
 
Efter en stund så flyttade jag honom lite för skänkeln och kom på att jag skulle prova lite framdelsvändningar. Jag hade ingen förväntning eller kav att han skulle göra "riktiga" framdelsvändningar utan ville bara testa lite och såg det lite som en lek. Provade att flytta på lite olika sätt och när jag fick något steg som liknade det jag var ute efter så skyndade jag mig att berömma honom. Det gjorde att han vågade prova mera och till slut hade han gjort en vändning åt det lätta hållet! På detta sätt kan man leka fram rörelser och övningar med hästen utan att det blir svårt och kravfullt. Avslutade med att trava av honom och då var han avspänd, lösgjord och frustade nöjt! Så roligt!
 
Måste uppdatera med fler Cornelisbilder, men den här får duga så länge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0