Skärtorsdag!

Skärtorsdan är en av de dagar på året som vi säljer som mest på Ica, så det har verkligen varit fullt ös på jobbet i dag! Roligt, men man blir rätt trött efteråt...

Väl hemma red jag dressyr på Taggen, eller försökte i alla fall... Det var verkligen ingen bra dag för oss, han var spänd och okoncentrerad och jag fick han aldrig att släppa riktigt. Och det är ju i dom lägena som det gäller att behålla tålamodet och försöka rida bra, fast hästarna kanske inte går på topp. För det är ju lätt att rida bra när hästen går bra, desto svårare att rida bra när inte hästen är riktigt med. Men rider man bra, behåller lugnet och koncentrationen själv och jobbar konsekvent så brukar hästarna ofta släppa till och gå bra, men det är ju så lätt att bli frustrerad och börja greja med tyglarna, fastna i handen, tappa sitsen och fokusera på fel saker i stället. Mitt tips i de situationerna är att backa och tänka enkelt, mjuk hand, fokusera på sitsen, rida frammåt mot handen, och försöka få stödet på tygeln, och många övergångar! När man kan rida bra, fast hästen inte har sin bästa dag, då har man kommit en bra bit som ryttare.

För mig handlar bra ridning inte om vilken form hästen går i, tävlingsresultat, dyra hästar eller utrustning. Bra ridning handlar om att kunna göra det bästa av varje häst, varje situation och att kunna få hästen med sig, att kunna utveckla sin häst och sin egen ridning!



Vad är bra ridning för dig?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0