Regn, regn, regn..

I dag har det mest regnat hela dagen, det känns som det mest regnat hela sista månaden... Det är lerigt och blött i hagarna och på hela gården, det gör att det tyvärr är jobbigare att rida och jobba hästarna. I dag började jag med att rida Cornette i ösregnet (ridbyxorna har inte torkat än!). Hon hade väldigt svårt att stå still när jag skulle sitta upp och jag väntade mig lite krångel när jag skulle rida ut henne ensam. Dels hade hon vilat några dagar och dels är det flera veckor sedan hon reds ut ensam sist. Men hon skötte sig perfekt! Inte en antydan till att vilja tveka eller vända, och inget spänd alls! Jag skrittade henne i skogen här hemma.

Jag rider hästarna som är på utbildning här (och mina egna) mycket i min egen skog. Där får dom gå "ospårat", dvs utanför stigarna över stockar, diken och genom buskar. Nyttigt för de hästar som inte är van att lyfta på fötterna, tex. dom som gått på banan inom trav eller galopp. Jag tränar mycket styrning runt träden, rider volter, serpentiner och slalom. Det är lösgörande, och är bra styrträning för unghästarna, och som ryttare blir man snabbt medveten (genom låmärken på knäna) om hästen inte tar styrningen riktigt eller går emot innerskänkeln.



Efter Corrans ridtur bytte jag till torra kläder och åkte med mina hästar till grannen för att sko. Min hovis kom dit och skodde eftersom det är svårt att sko här hemma nu. Dagen avslutades med att jag red ut Sickan själv. I dag var första dagen jag satt upp utan att longera före, jag gick bara med henne och drog gjorden försiktigt. Vi red ut en sväng på vägarna med mycket trav. Jätteduktig!

Mina hästar har fått en höbal i hagen i dag, det uppskattades verkligen och ska de fortsätta äta i det här tempot lär balen snart vara slut! Det finns många åsikter om fri tillgång på grovfoder, och jag kan se både fördelar och nackdelar med det, men för mina hästar som behöver mycket mat så passar det perfekt! Sickan och Corran utfodras de här dagarna som är kvar innan Sickan åker. Hon är trimmad nu coh jag vill inte ha henne som en boll på treårstestet på söndag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0