Dyrt!

Att det är dyrt att tävla är ingen nyhet. Det har väl varit dyrt att tävla rätt länge men de sista åren har det blivit ännu dyrare, de nya uppstallningsreglerna härom året höjde uppstallningen kraftigt, vi betalar 10 kr per anmälan via Tävlings databasen (som jag för övrigt tycker är toppen) och startavgifterna blir ju inte heller lägre direkt. Och för oss här i Norrland så är det största kostnaden, som inte heller direkt blir lägre, bensinkostnaden! Vi åker långt till alla tävlingar och det blir riktigt dyrt i längden.

Nu ska Svenska Ridsportförbundet införa ett nytt licenssystem! Jag har i år endast tävlat lokalt eftersom jag tyckt att den regionala licensen har varit för dyr. Jag har i år betalat 200 kr för min ryttarlicens, nästa år försvinner lokallicensen och jag får betala 750 kr! Då får jag visserligen rida alla nationella tävlingar, men om jag bara rider lokalt blir det en stor höjning! Däremot har de infört endagars licens, för 150 kr, som är en slags prova på licens, men ändå rätt dyrt.. Hästlicens behöver man från regionalt och uppåt, förut har den räckt livet ut, en stor kostnad men som sedan inte behövt uppdateras. Nu blir den årlig, 200 kr för nästa år. Är ju bra om man vill prova på att tävla regionalt men sedan inser att hästen inte är tillräckligt bra, men för alla hästar som tävlar mer än 5 år så blir det dyrare.

Det som framförallt gör mig upprörd över detta är att det blir dyrare för de som ska pröva på att tävla, de som rider sina första tävlingsår. Ofta känns det ganska gruvsamt ändå i början, och en högre kostnad kommer inte hjälpa fler ut på tävlingsbanorna! Tråkigt! Det är tillräckligt dyrt som det är!






Kommentarer
Postat av: Lizen

Jasså, ska det höjas?! Fyy de lät ju inge vidare alls ju. DYRT å speciellt om man inte åker på tävling varje helg under säsongen, så man kanske skulle få nån valuta för pengarna. Illa illa tycker ja om de! Åka å hoppa imorn förresten???? :-) Kram

2011-10-03 @ 21:02:18
Postat av: Jenny

Jag personligen har liite svårt att se några fördelar med det nya systemet - sannolikheten att jag och Datte skulle ha någon nytta av att kunna starta nationell får ses som ganska liten!

2011-10-04 @ 14:40:15
URL: http://jav.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0