Långa tyglar!

Det här med skritt på långa tyglar verkar försvinna mer och mer. På Strömsholm har de förbjudit skritt på långa tyglar vid uteritt efter en olycka, och jag kan förstå dom. Jag låter de mest orutinerade ryttarna bara skritta på halv lång eller kort tygel, för att det är säkrare än helt lång (speciellt som orutinerad ryttare då man inte är lika rekationssnabb). Men jag tycker man förlorar lite om man alltid skrittar på kort tygel. Skritt på lång tygel är lösgörande, och för många hästar är det bra mentalt att skritta på långa tyglar. Dessutom är det lätt att man tappar bjudningen i skritten på kort tygel, och därmed till slut försämrar hästens skritt.

Har testat lite med Taggen de sista dagarna. Han taggar ju gärna upp sig, taktar och gör luftsprång, speciellt på hemvägen och det är svårt att skritta där han brukar trava. Har nu travat och galopperat bortåt och sen skrittat hem på långa tyglar. Första turen taktade han en del, då bromsade jag och sen längde ut tygeln igen. I dag kunde jag trava delar på hemvägen, och sen skritta på långa tyglar -även där vi brukar trava! Och han skrittar ganska avspänt! Tror inte alls det skulle ha fungerat alls lika bra att skritta på kort tygel, eftersom det ger fler spänningar och han då skulle gå och vänta på att vi ska börja trava.


Kommentarer
Postat av: Eleonor - VINN KINGSLANDMÖSSA

Gud vad de förbjuds grejer överallt. Sunt förnuft vad hände med det?

Både Dacke och DD blir mer på tårna med kort tygel. Så fort de får lång blir de mer avspända, men så får man ju också vara lite beredd på att de kan skutta till.



Så härlig bild! :)

2011-11-09 @ 10:28:02
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0